Ondernemen ten tijde van Corona

Ondernemen ten tijde van Corona

Events.nl in gesprek met Jan-Douwe Rekers en Herman Dummer

De evenementenbranche is wellicht een van de zwaarst getroffen branches op dit moment. Daar waar andere ondernemingen nog op een of andere, soms alternatieve, wijze dóór kunnen, ligt voor bedrijven in de evenementenbranche werkelijk alles stil. Dat geldt dus ook voor ons. Dit jaar zou een topjaar worden, zo was de verwachting, maar wij werden geconfronteerd met een geheel ander scenario. Events.nl interviewt Jan-Douwe Rekers en Herman Dummer hierover. Hoe gaan we hier als bureau mee om? Wat zijn de kansen om het tij te keren? Jan-Douwe en Herman geven hun visie.


Verbinden vanuit verbinding

Jan-Douwe en Herman werken al vanaf 2005 samen. Eerst onder de naam KrasEvents en Hilversum Events en vanaf 2012 vanuit Events in Business. Beide hebben ze de overtuiging dat het verbinden van mensen de kracht van succes is. Hiervoor organiseren we invloedrijke bijeenkomsten waarmee we een waardevol netwerk hebben opgebouwd. Er zijn drie edities van MNL (Middelpunt van Nederland) georganiseerd in Amersfoort. Dit bleek de start van de festivalisering in de Nederlandse eventbranche. Tevens spectaculair is Dutch Media week, bedacht door Herman en ontstaan uit het publieksevenement Open Studio Dagen wat al 12 jaar bestaat. Dutch Media Week tentoonstelt de ontwikkeling van de media en de impact hiervan op de mens en maatschappij. Het evenement is gericht op media professionals en publiek. Door betrokkenheid, verbinding en communicatie hoog in het vandaal te hebben staan, denken wij een groter meerwaarde te leveren in deze tijd.

Jan-Douwe: “We vinden het belangrijk om ook betrokken te zijn bij onze omgeving, reden dat we samenwerken met de gemeente Hilversum, het Media Park en culturele instellingen in Hilversum.” Herman: “Hoe wij omgaan met de Coronamaatregelen die sinds 12 maart jl. van kracht zijn? We bevinden ons met elkaar in een lastige situatie. Van het ene op het andere moment kan er niets meer. Dan moet je volledig uit je comfortzone stappen. Maar het gaat ook nu om goed ondernemerschap, want alleen met goed ondernemerschap kan je zo´n periode overleven. Zo hebben wij er bewust voor gekozen om vanuit een kleiner kantoor te gaan werken. Bovendien hebben wij ons gehele team betrokken in alle stappen die we ondernamen. Zo creëer je engagement en sta je er als eigenaren niet alleen voor. Maar het gaat natuurlijk ook om creativiteit en flexibiliteit.”

Jan-Douwe vult aan: “We hebben veel vaste relaties met wie we in goed contact staan. Hoe staan zij ervoor en op welke manier kunnen we elkaar helpen? Juist nu gaat het om samenwerken en er voor elkaar zijn.”

De modus van out of the box denken gaat momenteel als eerste ‘aan’

Er wordt momenteel bij veel bedrijven intensief gebruikt gemaakt van diverse online toepassingen, net als bij Events in Business. Overigens hebben Herman en Jan-Douwe, met het team, veel onderzoek gedaan en diverse scenario’s bedacht, waarbij werd gekeken naar creatieve oplossingen. Hiermee kunnen wij als Events in Business de klanten goed adviseren en een meerwaarde leveren. Herman: “Het bijzondere van deze periode is dat je gedwongen wordt om out of the box te denken. Nu waren wij daar altijd al mee bezig, maar die modus gaat momenteel als eerste ‘aan’. Bovendien proberen we veel zaken uit. Zo kan je een potentieel nieuw businessmodel eindeloos door blijven rekenen of je kan het gewoon gaan proberen. Of het al dan niet een succesvol model is, merk je dan vanzelf.”

Jan-Douwe: “In onze uitgebreide zoektocht naar goede online toepassingen komen we tot de conclusie dat het belangrijkste nadeel van alle toepassingen is dat ze zielloos zijn, terwijl wij juist altijd op zoek zijn naar de ziel van een evenement. Die ‘niet in te kopen’ component maakt het verschil tussen een doorsnee en een top evenement. Het is dus een belangrijke vraag, hoe je met alternatieven de ziel terug kan laten komen. Door nauw betrokken te zijn bij de klant en de inhoud van het evenement kunnen we onze kennis en kunde beschikbaar stellen en zo echt van toegevoegde waarde zijn.”

Buiten vaste kaders denken

Door naar creatieve oplossingen te kijken en out of te box te denken, is er een customized online platform ontstaan. Dit hebben wij al voor nodige evenementen ingezet. Voor de online evenementen is ook goede voorbereiding nodig en de juiste regie bij de uitvoering. Door het out of the box denken ontstaan er nieuwe business mogelijkheden. Bijvoorbeeld, het poppodium De Vorstin in Hilversum waarmee wij online bijeenkomsten ondersteunen om met fans contact te houden.

Wij vullen elkaar goed aan en het wederzijdse vertrouwen dat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd is heel waardevol en blijkt in deze tijden essentieel.

Jan-Douwe: “Zo zetten we proactief middelen in voor organisaties. Zo is het, in tijden dat er op de vloer niks gebeurt, een goed moment om bezig te zijn met die dingen waar je normaal helemaal niet aan toekomt… zeker niet in een periode waarin het normaal enorm druk is.”

Tijdens deze lastige tijden waarin creativiteit van belang is, blijken Jan-Douwe en Herman een uitstekende combinatie te zijn. Herman is de creatieve ondernemer van de twee en bedenkt verschillende concepten vanuit positieve chaos. Als zijn creativiteit en enthousiasme wat met hem op de loop gaan, is het Jan-Douwe die Herman, op positieve wijze, af weet te remmen. De combinatie van pure creativiteit en nuchtere kijk op zaken levert veelvuldig een prachtig vernieuwend resultaat op.

Het is juist deze goede mix die ook in tijden van Corona een fijne samenwerking mogelijk maakt. ”We vullen elkaar zo goed aan en het wederzijdse vertrouwen dat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd is heel waardevol en blijkt in deze tijden essentieel.”

De toekomst blijft nog onzeker. De genomen maatregelen rondom het bijeenbrengen van mensen is een bedreiging voor de evenementen branche. Hoe gaan mensen en bedrijven hierop reageren? Gaan bedrijven nog wel events organiseren? Wij zijn waakzaam op de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het bedrijf is lean en mean, staat positief in het leven en is pragmatisch ingesteld. Daar komen vast weer hele mooie dingen uit!

Bekijk hier de PDF van het artikel in Events.nl.